اصول فرزندپروریمهارتهای کودکان

سوالات خلاقانه برای کودکان – با این سوالات کودکتان را به فکر کردن ترغیب کنید

سوالات خلاقانه برای کودکان

شاید بهترین هدیه ای که یک پدر یا مادر به کودک خود می دهد توانایی و مهارتهای فکر کردن است. این مهارتها شامل تفکر انتقادی، تفکر خلاق، حل مسئله و مهارت تصمیمی گیری می باشد.

والدینی که همیشه خوراک فکری یا پاسخ های  آماده برای سوالات یا مشکلات کودک خود دارند به تدریج کودک را دچار ناتوانی در مهارت تفکر می کنند. نتیجه این ناتوانی هم کوچک و کم عمق ماندن نگاه کودک به موضوعات مختلف زندگی است.

در زیر سوالات و موضوعاتی آورده شده است که با پرسیدن و به بحث گذاشتن آنها با کودک می تواند به رشد مهارتهای تفکر کودک کمک کند:

مثلا وقتی توی یک خیابان شلوغ پرترافیک هستیم از کودک بپرسیم: به نظر تو برای اینکه ترافیک رو کمتر کنیم چیکار میشه کرد؟ ممکنه کودک جوابهای جالب و حتی عجیبی هم بدهد. جواب های خلاقانه و دور از ذهن.

یا از کودکمان بپرسیم اگر تمام ماشین های شهر رنگ آبی بودن چه خوبی و بدیهای داشت؟

یا بپرسیم اگر بخوایم مسافرت برویم و تو فقط بتوانی یک وسیله با خودت بیاری چی میاری؟ و چرا؟ فکر می کنی چیکار می تونی بکنی که از همین یک وسیله بیشترین لذت رو ببری؟

از کودک بپرسیم اگر تو و دوستت فقط یک وسیله داشته باشین، برای بازی چطوری می تونین با هم بازی کنین که دعواتون نشه و حسابی لذت ببیرن؟

اگر روزها می خوابیدیم و شبها بیدار بودیم چی می شد؟ فکر می کنی آدماهایی که شبها کار می کنن و روزها می خوابن زندگیشون چطوریه؟

چه کارایی میشه کرد که آب کمتری مصرف کنیم؟

تو فکر می کنی که با یک چوب (مثلا نیم متری) چه بازی هایی میشه کرد؟

تو فکر می کنی یه فوتبالیست موفق ( فوتبالیست مورد علاقه را نام ببرید) چه کارهای کرده و چه کارهایی نکرده که به اینجا رسیده؟

تفاوتهای یک بچه 4 ساله با 2 ساله چیه؟

 

 

 

پادکست رادیو والدگری را در اپلیکیشنهای زیر دنبال کنید و بشنوید:

           

 

 

بیشتر بخوانید:  ترغیب کودکان - چگونه انگیزه کودکان را تحریک کنیم؟

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
241428